nuffnang

Saturday, August 14, 2010

The Last Airbender




Sehari lepas majlis konvokesyen dak2 Fakulti Kejuruteraan UKM, aku dengan Elly p Mid Valley semata-mata untuk menonton filem The Last Airbender yang memang ktorang nanti-nantikan dah berbulan-bulan dah. Sanggup kami datang dan beratur disebabkan aku tak sempat nak buat reservation 2hari sebelum tu dah penuh. Jadi terpaksalah beratur demi dapatkan tiket movie ni. Dan yang paling menggembirakan ktorang dapat tiket 3D.. Sementara tunggu dapat msuk pgug ktorg makan n lepak kt Mc D dpn GSC tu..hehehe..


Seronok tol dapat gak tgok buah tangan M. Night Shyamalan ni. The Last Airbender ni adalah filem fantasi adaptasi daripada musim pertama siri animasi Avatar: The Last Airbender yang ditayangkan di televisyen. Filem ini dibintangi oleh Noah Ringer sebagai Aang dari puak Airbender iaitu wira utama filem ini yang lebih gemar mengembara berbanding memikirkan peranannya sebagai Avatar. Rakan-rakannya, Katara dan Sokka daripada puak waterbender selatan. Manakala Prince Zuko merupakan daripada puak firebender yang kejam dan ingin menakluki seluruh bumi. Aku suka sangat tengok Noah Ringer ni comel sangat2..cute gler..geramnya tgok..tgokla muka dia kt bawah ni comel kan..


Noah Ringer



Filem ini bermula dengan Waterbender berumur 14 tahun iaitu Katara, dan abangnya seorang pahlawan yang berumur 15 tahun, Sokka yang berasal dari Southern Water Tribe yang menemui satu bebola ais yang sangat besar. Katara yang mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi telah membuat sesuatu pada iceberg yang timbul secara tiba-tiba itu dengan menggunakan senjata abangnya, walaupun Sokka melarangnya tapi keinginan Katara emngatasi segalanya dan tiba-tiba ais itu retak dan pecah lalu muncul seorang budak muda berumur 12 tahun yang bernama Aang bersama seekor Bison yang dinamakan Appa yang telah lama terperangkap dalam bebola itu.



Aang @ Noah Ringer yang cute



Bebola ais yang telah pecah itu telah menarik perhatian Zuko, Prince of the Fire Nation yang telah dibuang negeri oleh bapanya iaitu Fire Lord Ozai yang merupakan pemerintah Fire Nation. Zuko dengan pantas memberi arahan pada orang bawahannya untuk pergi ke Southern Water Tribe dengan secepat mungkin dan menahan mana-mana sahaja orang tua yang ada di kawasan itu kerana disangkanya kesan Avatar itu adalah seorang tua sehinggalah Aang dijumpai. Aang menyerah dirinya kepada Zuko dengan syarat Zuko melepaskan semua orang tua yang ditangkapnya tadi dan meninggalkan kampung itu. Zuko bersetuju dan membawa Aang ke kapalnya. Di dalam kapal Zuko, Aang diuji oleh Pakcik Zuko iaitu Iroh dan daripada ujian itu terbukti Aang adalah Avatar. Kemudian Aang menentang kedua-duanya setelah mengetahui dirinya tertipu. Dan dia diselamatkan oleh Katara dan Sokka yang datang dengan Appa.


Keempat-empat puak



Kemudian mereka melawat Southern Air Temple yang mana tempat itu adalah tempat Avatar belajar lebih kurang 1 abad yang lalu. Namun tempat ini telah dimusnahkan oleh Fire Nation dan kebetulan Aang waktu itu tiada di situ dan telah melarikan diri setelah mengetahui yang dia merupakan Avatar. Di situ Aang terjumpa dengan haiwan peliharaan di kuil itu dahulu yang bernama Momo. Setelah itu baru terbongkar rahsia, rupa-rupanya Aang telah terperangkap di dalam bebola ais tu sudah selama seratus tahun. Daripada Katara dan Sokka dia mengetahui yang puak Airbender sudah ditawan oleh pihak musuh iaitu Fire Nation. Sejak itu Aang berazam untuk membela nasib kesemua puak daripada ditakhluki oleh Fire Nation.


Namun untuk melakukan itu, Aang perlu melengkapkan proses perlantikan menjadi Avatar serta menguasai keempat-empat unsur iaitu Udara, Air, Tanah dan Api. Apakah yang terjadi seterusnya? Bagaimanakah Aang dapat mendalami unsur2 ini? Dapatkah Aang menewaskan Fire Nation? Bagaimana pula dengan Zuko? Adakah dia dapat kembali ke negerinya? Untuk mengetahui semua ini hendaklah menonton filem ini yang sedang hangat ditayangkan di pawagam seluruh tanah air sekarang.




2 comments:

  1. elly: wahaha..rindunye pd bf sy yg cute ni..kui3..k.ida jgn jeles..

    ReplyDelete
  2. hahaha...bf u ke..ops..ni ank i ni..hahaha

    ReplyDelete