nuffnang

Monday, September 13, 2010

Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri

Salam lebaran buat semua rakan dan muslimin dan muslimat yang menyambut hari yang mulia ini. Setelah tamat sebulan berpuasa tibalah hari dan bulan yang penuh keberkatan ini. Ramadhan yang ditinggalkan memberi seribu satu kenangan dan semoga amal ibadat yang dilakukan sepanjang sebulan itu mendapat keberkatan dan keredhaan Allah S.W.T..

Bercerita pasal balik kampung lak..aku beli tiket last2 minute seb bek ade tiket lg lau tidak tak braya la aku jawabnya. aku balik hari sabtu malam ahad. pagi ahad sampai kat umah. best oo berbuka kat kampung. tapi hari aku sampai aku ngan mak aku je berbuka kt umah pasal yang len2 tak pulang ag.. hari selasa semua ahli keluarga aku dah berkumpul lengkap. tiba time nk bukak pose tu. aku kira la pinggan nasi n bagi kat mak aku tuk isi nasi. sekali aku tengok sebijik lagi tak isi. aku tanyalah akak aku apesal sebijik lagi tak isi. Akak aku cakap dah cukup dah. aku cakap tak..satu lagi tak cukup. akak aku cakap lau xcaya kiralah balik sendiri. aku pun kira. satu-satu aku sebut nama. Sedih kejap pasal yang wat aku terlebih kira tu aku masukkan sekali ng arwah ayah aku..sayu je rasa sebab walaupun ayah dah tak de terasa dia masih ada besama-sama kami..

Esoknya aku pergi ke pusara ayah aku, sedih rasa. aku tak leh duduk lama-lama kat situ rasa sebak semacam je. Ustaz n ustazah aku dulu penah pesan xelok menangisi orang yang dah pergi apetah lagi menangis di kubur lagi menyeksa arwah nanti. aku tak nak roh arwah terseksa..aku sayang sangat ayah aku..jadi taknak dia terseksa di alam sana. Semoga roh ayahanda bersemadi dengan aman dan tenang di sana. Tiap tahun pergi beraya rumah sanak saudara mesti kisah arwah jugak dibangkitkan. Sedih betul aku rasa. Yela ayah seorang yang disukai dan disayangi semua jadi sebab tu pemergian ayah ku semacam satu kehilangan yang besar.


Berbalik pada hari raya pertama haritu macam biasala macam tahun-tahun lepas gak aku sekeluarga akan pergi sembahyang sunat aidilfitri di masjid kt kampung ni. Lepas selesai, aku sekeluarga nak balik la. Tapi kereta penuh jadi kena menunggu agak lama untuk keluar dari parking. yang nak jadi ceritanya kiri kanan kereta kitorang keluar dari parking serentak. kereta yang sebelah kanan kitorang nak ke kiri manakala yang kiri kitorang nak ke kanan. tiba-tiba dengar bunyi hon banyak kali gak. rupanya kereta dari kiri kitorang hon kete kanan kitorang. dah banyak kali dia hon yang kete belah kanan kitorang ni pun turunkan tingkap kete marah orang kete kiri kami tu yang xsabar2 tu. yela dah la salah jalan pastu suka2 hati je hon orang. mana pakcik kereta sebelah kitorang ni tak hot. memalukan tol. sedangkan orang luar(pakcik kereta kanan) pun tau jalan kuar ikut mana tapi orang kampung sendiri tak tau (brother kete kiri) nampak sangat tak biasa datang masjid...hehe..ntah pe2 la diorg ni..mncemarkan pagi raya je..kami yg kt tengah ni menggeleng-geleng kepala jela..


No comments:

Post a Comment